Objavio: goranmuric | 25/10/2010

Ljubljana vs. Zagreb

Odmah na početku posta moram naglasiti kako ovo neće biti tekst veličanja Ljubljanskog maratona, Slovenaca i svega što ide uz njihov maraton, a pljuvanje Zagrebačkog, organizatora i Hrvata općenito. Samo ću napisati neke svoje ideje kako Zagrebački maraton učiniti boljim. Tri su velike razlike između Zagrebačkog i Ljubljanskog maratona:

1. masovnost
2. rezultat najboljih maratonaca
3. atmosfera oko cijelog događaja

Što se ostalog tiče, tu nema neke velike razlike. Ne znam da li je uopće bio organiziran ručak u Ljubljani jer smo otišli odmah po završetku trke. Prošle godine je bio i nije bio ništa bolji od zagrebačkog. Dapače, dok je ručak u Zagrebu bio u onom restoranu, to je bio najbolji ručak od svih utrka na kojima sam bio. Poklon vrečica u Ljubljani malo bolja nego u Zagrebu. Ajde dobiješ ruksak (koji mi nije baš praktičan), ali isti kao prošle godine, vrećicu za tenisice, majicu, ali ne dobiješ energetski napitak koji dobiješ svugdje drugdje, čak i u Zagrebu. No to su sitnice. Uvijek će se naći netko kome se više sviđa ovo ili ono. Uostalom, ja sam u Londonu dobio manje nego što dobiješ na Stareku, a sve što sam htio ekstra, morao sam platiti. I to dosta. Prošlo je pola godine od utrke i još uvijek mi šalju mailove da kupim super povoljno slike na CD-u za 65 funti. A mogu mi ih poslati i mailom za samo 55.🙂 Ali nije sadržaj vrečice ono zbog čega ideš na utrku, već zbog doživljaja, rezultata, atmosfere… A to sve je sadržano u one tri stvari koje sam gore naveo. Pa krenimo redom…

1. Masovnost

Mislim da tu nema puno filozofije. U Ljubljani je jučer polumaraton i maraton završilo preko 6000 ljudi (od toga maraton skoro 1000), a u Zagrebu oko 800 (maraton 235). Kad tu još pribrojimo nekoliko tisuća na utrci građana od 10km u odnosu na Zagrebačkih 200-300 (onu djecu što dođu prislilno i hodaju 5km za sat vremena ne računam) dolazimo do omjera 10:1 u korist Ljubljane. Ne možemo mi sad izmisliti trkače i trkačice kad ih nemamo, to je dugotrajan proces i neće se ništa promijeniti ni kad uđemo u Evropsku uniju. Nećemo mi postati ništa sportski kulturniji tim činom. Ali možemo privući tu masu trkača koje se stvorila u susjednoj državi k nama pa ćemo imati masovniji maraton, to će na nešto sličiti pa će se zainteresirati mediji, građani, sponzori… i onda se možda nešto pokrene po pitanju povećanja broja domaćih trkača, prije svega joggera. No nećemo privući Slovence na utrku tako što stavimo svoj maraton dva tjedna prije njihovog, nije to trčanje na 800m pa će svi doći napraviti kontrolu pred glavnu trku. Dakle, treba mijenjati termin. Već sam razgovarao s nekim ljidima o tome i svi su se “digli na noge” kad sam im to spomenuo. Kao nećemo mi uzmicati ni pred kim, mi smo prije počeli s maratonom, oni su se ubacili u naš termin… A nije to nikakvo uzmicanje, to je taktički potez. Još je prošle godine Goran Pongračić na jednom forumu napisao da bi idealan termin bio sredina ožujka i ja se slažem s njim. Većina trkača preko zime trenira za maraton i ima nas dosta koji idemo u Italiju ili negdje drugdje na maraton zato što kod nas nema maratona u to vrijeme. A poslije zime smo svi u formi i idemo najbolje rezultate. Znači bilo bi puno domaćih maratonaca… No nema ni u Sloveniji nekog maratona sve do sredine svibnja (Radenci) pa bi uz odgovarajuću promociju na njihovim trkačim stranicama i posebnim aranžmanima mogli privući dosta Slovenaca koji također na proljeće idu u Italiju. Još jedna zamjerka ovom proljetnom terminu je da bi u to vrijeme moglo biti snijega, ali koliko se sjećam sredinom ožujka nikad nije bilo snijega po zagrebačkim ulicama.

2. Elita

Puno bolji dojam ostavlja maraton gdje pobjednik trči 2:10, nego maraton gdje pobjedničko vrijeme iznosi 2:23. Jednostavno ima veći ugled vani, ali može privući i televiziju koja bi cijeli događaj digla na viši nivo, a kad je nešto na TV-u onda je to zanimljivije i širokim masama. Ovaj problem je vrlo jednostavno riješiti. Treba unajmiti menadžera koji bi bio zadužen za dovođenje elitnih trkača i trkačica. Ako može Hanžek koji je isto pod ingerencijom ZAS-a imati stranog menadžera, zašto ne bi imao i Zagrebački maraton. Na Hanžeku godinama gledamo svjetsku elitu, a na maratonu paradu Rusa i Mađara. Ljubljana po tom pitanju funkcionira savršeno. Ako žele rekord staze, dovesti će trkače koji mogu malo bolje od rekorda staze tako da svake godine malo po malo pomiču granicu. Prošle godine ih je zeznula prva žena jer je skinula osobni za više od 5 minuta i postavila svjetski vrijednih 2:25 pa su ove godine “žrtvovali” žensku trku. Nisu mogli dovesti nikoga da ruši rekord staze jer bi to značilo uzeti nekog iz prve lige trkačica, a to im je ipak trenutno preskupa investicija. Zato je ženska trka bila nešto slabija, ali je muška bila puno brža, a rekord staze je bio u opasnosti, no nije srušen.

3. Atmosfera

Oko treće točke će se trebati puno potruditi, no to nije samo na organizatoru već na nama svima iz trkačkog svijeta, ali i šire. Organizator bi trebao malo više poraditi na informiranju građana Zagreba o maratonu, na promociji zdravog života, da građani prepoznaju maraton kao nešto značajno i da dođu barem svojim pljeskom podržati manifestaciju. Isto tako, trebalo bi aktivirati i školsku djecu, ali ne na način da ih se prisili da hodaju 5km, već da stanu uz stazu i navijaju (u organizaciji prof. tjelesnog). Jedan dio se može uključiti i u organizaciju na okrepnim stanicama i sl. Imam osjećaj da je 2007. godine učinjeno najviše po tom pitanju, ali da je od tada opet krenulo sve nizbrdo. Tada se oko maratona stvarala dobra atmosfera, imali smo trkača i trkačicu koji su lovili olimpijske norme, bile su neke press konferencije na kojima su bili prisutni i sportaši, a ne samo ljudi iz organizacijskog odbora. Ove godine sam vidio najavu u “Sport nedjeljom” bez ijednog trkača u 2min koliko je trajala reportaža ( LINK), samo su snimali neke ljude zavaljene u fotelje i pričali o proračunu.😦 A tu je još i ona zabava uz stazu o kojoj čitamo po forumima već godinama. To ne moraju biti nužno bendovi. U Ljubljani sam vidio na jednom mjestu mažoretkinje, na drugom mjestu limenu glazbu, a u startno-ciljnom prostoru je prašio “Stroj machine”.

To bi bio moj osvrt na ova dva maratona na kojima ove godine nisam sudjelovao kao trkač, već kao gledatelj, navijač, fotograf i moralna podrška ljudima koji su trčali. Nadam se da se nitko nije našao uvrijeđen. Ja bih samo htio da za koju godinu Zagrebački maraton izgleda kao Ljubljanski sada.

Samo da još spomenem da je jučer u Ljubljani trčao moj tata svoj drugi maraton i istrčao ga je uspješno u vremenu 4:37 i tako popravio svoje prošlogodišnje vrijeme za 10-ak minuta. A trčala je i trkačica koju treniram, Marijana Cota, i osvojila je odlično 6. mjesto s novim osobnim rekordom 3:12:33. Nastupili su i Goran Pongračić i Stjepan Čošić, ali u revijalnom tonu. Svoje su napravili u Zagrebu.


Responses

  1. Dobro napisano.
    Godinama pohodim Ljubljanu i naše utrke i slažem se sa svakom napisanom činjenicom.
    Dodao bih samo još jednu, za koju je jedini, isključivi i najveći krivac država.
    To je, naime nebriga (tj. nedostatak iste) države za rekreativni sport. Slovenci imaju pokret “Slovenija teče” kroz koji se kroz osnovne i srednje škole promoviraju pozitivne karakteristike kretanja, tj. trčanja. Nadalje, kroz te početke mladih u rekreativnom sportu dolazi se do talenata koji se kasnije mogu “izbrusiti” pametnim trenerskim radom. I to je jedna od osnovnih razlika zbog kojih Slovenija ima toliko više vrhuskih trkača i, s druge strane, rekreativaca u odnosu nan nas.
    Na žalost, kod nas se novac troši skoro pa isključivo na profesionalni sport (čitaj:nogomet) i zato imamo apsurde ala Dinamo i Mamić…

  2. PS: Čestitke Tati na rekordu.

  3. nikad više nisam dobio na nekom maratonu, majica dugih rukava, maica na špaline, interspot bičve, crvena torba(rusak), zelena torbica za trkačice, a napitka je bilo na cilju tako da mi se cijela familija napila izotonika 🙂
    sve je bilo za “10”, ali pošto sam ja staro gunđalo ne mogu da ne spomenem dvije sitne zamjerke :

    1. na svim okrijepama plastične čaše iz kojih se teško pije u trku tako da moraš usporiti i izgubiti 5-6 sekundi
    2. kratka ciljna ravnina (semafor sam ugledao kad sam bio 50 m od cilja) što je uzrok da mi je bruto vrijeme 3:25:03 . Ovih 03 bi se sigurno pretvorilo u 58 ili 59 da sam imao barem 200m ciljne ravnine !!

  4. @Vjeran: Prenijet ću tati čestitke.🙂
    Slažeš se sa mnom, a tamo si na jednom forumu već napravio frku jer na Stareku neće bit majica, a do Stareka je još 20 dana. Neće bit majica, bit će šilterica (baseball kapa) s logom utrke. Nigdje ne piše da mora biti majica, ionako ih pola završi u smeću nakon što su korištene za najprljavije poslove po kući ili garaži. A siguran sam da će Halili ovu kapu s ponosom nositi.🙂

    @Oliver: u tablice sezone ti ionako ulazi neto vrijeme, bruto nitko ni ne pamti. U Londonu npr. niti nema bruto vremena, nego ti piše samo neto i “time of start”. Ja sam imao “time of start” 12 sekundi iza pravog starta.

    Čestitke obojici na rekordima!

  5. ma znam ja to ali isto mi je žao zato što sam dobar sprinter …. no imam ljeka za drugu godinu, pratit ću onaj semafor na motoru🙂

  6. čestitke tati

    Je li netko primjetio da onaj energetski napitak kojeg smo dobili u Zagrebu ima 5,3 kcal u 500ml

  7. To je zdrava verzija Coca Cole Zero.🙂

    A sjetio sam se jedne velike zamjerke organizatorima Ljubljanskog maratona. Da ne bude kako je tamo sve dobro. Nigdje nije transparentno prikazan nagradni fond utrke. Da li netko zna kako se tamo dijele nagrade? Koliko dobije prvi? Do kojeg mjesta su nagrade? Da li ima neko uvjetovano vrijeme? Ništa nema na stranici.

    I pao im je balon iznad startne linije…🙂

  8. i još jedna primjedba ljubljanskom maratonu:
    ove godine nije bilo juhe u čašama na cilju. tome sam se baš veselio jer topla juhica nakon otrčanog maratona super paše, ali štani😦
    to sam vidio samo na ljubljanskome i mislim da je šteta što su to ukinuli

  9. slažem se s komentarom i samo bi dodao da je ono najlošije što se događa oko zg maratona to što nema pomaka prema naprijed u organizaciji tako da se i meni čini da je prošlogodišnji bio bolje organiziran a meni je također 2007. godina bila najbolja kada sam prvi put nastupio

  10. Pošto sam jučer bil polumaratonac stigao sam pred cilj na vrijeme i promatrao maratonce i čak slušao proglašenje pa sam čuo koliko su love “digli” najbolji:
    1. mjesto – 13000 EUR
    2. mjesto – 8000 EUR
    3. mjesto – 6000 EUR

    Što se tiče ZG maratona kao što si rekao možda bi najbolji termin bio u ožujku ali to ima i lošu stranu.
    Naime oni pravi rekreativci po zimi uglavnom miruju i pitanje je koliko bi utrka zbog toga dobila na masovnosti . U svakom slučaju trebalo bi je odvojiti barem mjesec dana od Ljubljane.
    Ali definitivno je ključ u promociji. Jučer sam vidio po Ljubljani obavijesti, reklame i plakate na svakom koraku pa onda logično da svaki stanovnik grada zna za događaj.
    To je sve ko i svaki biznis…moras uloziti da bi (eventualno) nešto dobio. “Igra na sigurno” donosi samo stagnaciju i dosadu.

  11. Hvala na čestitkama.
    Nisam digao frku zbog majice već principa, a taj je da se kod nas na utrkama daje sve manje ( vidi Zg maraton, komentari i primjedbe ) a uzima se sve više, dok je Ljubljana izvrstan primjer da ne mora biti tako. Može se organizirati bogata utrka koja učesnike košta relativno malo.
    Činjenica je da je stagnacija Zg maratona dojelom uvjetovana i terminom – bez obzira na nacionalni naboj, ljepše mi je trčati u Ljubljani. U Zg sam išao dok je bilo tri tjedna odmaka od Lj.
    Kad bi se termin promijenio, sigurno bih išao.

    A šilterice ne nosim…🙂

  12. Lako je Ljubljančanima dati tolike poklone kad imaju jake sponzore i samo od startnina zarade 250-300 tisuća eura (i utrku građana naplaćuju). Zagrebački maraton npr. od startnina zaradi oko 15000 eura, a toliki je otprilike i nagradni fond. A usporedbe Ljubljanskog maratona sa Starekom ili bilo kojom drugom utrkom u Hrvatskoj su besmislene i samo potiču svađe u kojima nikad nema pobjednika, a ostaje “gorak okus” poslije njih. Kome se ne sviđa što je najavljeno u raspisu nek ide na neku drugu trku. Kome je previše 100 kuna nek trči bez broja, sam si štopa vrijeme i uzme svoje piće u bočici.

    @GoRun: dobre nagrade!🙂

  13. @Vjeran
    Da si malo bolje upoznat sa situacijom, Dinamo (gledaj to kao tvrtku) je iznimno profitabilan. Ta firma zapošljava preko 200 ljudi od kojih mnogi prehranjuju svoje obitelji od toga. U Dinamo svakodnevno treniraju ljudi svih uzrasta, Dinamo podržava i ostale klubove (ženski nogomet, odbojkaše i još neke klubove za koje javnost ne zna). Da Dinamo posluje s minusom ne bi dugo živio. Prijatelju moj u najvećoj krizi otkad je nogometa Mamić uspije prodati Modrića, Eduarda, Lovrena, Manđu i Ćorluku za veliku lovu. MAmić je poslovni kralj, kapa do poda i nek ostane u Dinamo što duže.

    Dianmo i mamić nisu apsurdi već sasvim normalna stvar. Da ljudi ne zarade toliko ne bi ni živjeli od nogometa. Takvo je tržište i takvo će biti još jako dugo. I zašto bi to bilo nažalost? Nikad neću shvatiti taj jal “sportaša” prema nogometašima.


Kategorije

